Інформують податківці: до відома платників податків, що використовують найману працю!
Державною податковою службою України спільно з Держпраці проводиться низка спільних заходів, як інформаційних, так і контрольних для детінізації трудових відносин.
На сьогодні є позитивна динаміка зі збільшення кількості працевлаштованих належним чином працівників.
Адже тільки з 30 червня по 6 липня цього року платниками податків подано повідомлення до органів ДПС про працевлаштування 158,5 тис. працівників, що в середньому становить 22,6 тис. за день.
Для порівняння: за попередній місяць середньоденна чисельність працевлаштованих працівників становила 11,6 тисяч. Тож маємо збільшення кількості оформлень належним чином працівників майже у два рази.
ДПС дякує свідомим платникам податків, які оформили трудові відносини з працівниками, а роботодавцям, які ігнорують виконання свого обов’язку, нагадує про встановлену законодавством відповідальність за використання праці неоформлених працівників (60 тис. гривень за виявлене порушення вперше, та 180 тис. гривень, якщо порушення виявлено повторно протягом двох років).
Спілкуйся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу “InfoTAX”
Податківці Дніпропетровщини спільно з представниками Держпраці провели засідання «круглого столу» щодо легалізації трудових відносин
На виконання завдання Державної податкової служби України щодо спільних дій органів ДПС та Державної служби України з питань праці (Держпраці) по зменшенню рівня незадекларованої праці та напрацювання шляхів їх реалізації, 12 липня 2021 року за організацією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області спільно з Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області (ГУ Держпраці) проведено засідання «круглого столу».
У засіданні прийняли участь в.о. начальника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ГУ ДПС) Мазур Ольга; начальник управління податкового адміністрування фізичних осіб ГУ ДПС Самсоненко Євгенія; начальник управління електронних сервісів ГУ ДПС Свірська Алла; заступник начальника управління – начальник відділу перевірок у сфері матеріального виробництва управління податкового аудиту ГУ ДПС Мяч Оксана; начальник відділу фактичних перевірок управління податкового аудиту ГУ ДПС Аратюнова Світлана; перший заступник начальника ГУ Держпраці Осадчий Ігор; заступник начальника управління-начальник відділу з питань додержання законодавства про працю у Дніпровському регіоні ГУ Держпраці Біланинець Ірина; заступник начальника відділу з питань додержання законодавства про працю у Дніпровському регіоні ГУ Держпраці Драган Яна.
На заході обговорювались шляхи координації дій з питань запобігання використанню незадекларованої праці найманих працівників.
Ольга Мазур зазначила, що реалізація спільних заходів, спрямованих на стимулювання роботодавців та працівників до переходу від неоформлених до задекларованих трудових відносин об’єднала зусилля Держпраці та ДПС. В свою чергу, це дало можливість оперативно виявляти та забезпечувати інспектування роботодавців, які мають найвищий ризик використання незадекларованої праці.
На засіданні «круглого столу» визначено напрями діяльності обох служб щодо працевлаштування найманих працівників в правовому полі України.
До уваги платників податків – роботодавців!
Державна податкова служба України нагадує платникам податків про необхідність оформлення трудових відносин з працівниками.
З 01.07.2021 ДПС спільно з Держпраці розпочато кампанію з детінізації трудових відносин.
ДПС забезпечує інформаційну підтримку, надаючи Держпраці переліки суб’єктів господарювання, які мають найбільші ризики використання незадекларованої праці.
І така співпраця дає свої результати. Станом на 05.07.2021 Держпраці вже виявлено 336 найманих працівників не оформлених належним чином.
Шановні платники податків!
Якщо Ви:
- призначаєте на посаду особу з певними обов’язками;
- визначаєте режим роботи особи та її робочий час;
- сплачуєте фіксовану заробітну плату;
- платите за процес праці, а не результат, Ви є роботодавцем, а така особа – працівником, з яким необхідно оформити трудові відносини.
Своєчасне оформлення трудових відносин – це запорука фінансової стабільності Вашого бізнесу. До того ж, фінансові ризики і наслідки використання незадекларованої праці значно перевищують витрати, які виникають у разі оформлення трудових відносин із працівниками відповідно до законодавства.
У разі допуску до роботи працівника без укладення трудового договору законодавством передбачена відповідальність
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (Кам’янський регіон) звертає увагу, що за використання праці неоформлених працівників роботодавці притягуються до відповідальності.
Так, відповідно до статті 265 Кодексу законів про працю України (КЗпП) на юридичну особу (фізичну особу – підприємця(ФОП)) – роботодавця накладається фінансова санкція.
Фінансові санкції, передбачені ст. 265 КЗпП України:
? за допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час при його повній зайнятості на підприємстві, виплату зарплат «в конверті» підприємство/ФОП на першій – третій групах єдиного податку отримають лише попередження, а підприємство/ФОП на ІV групі єдиного податку або загальній системі оподаткування сплатить штраф у 10-ти кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої на момент виявлення порушення (з 01.01.2021 – 60 тис. гривень).
За повторне порушення протягом двох років доведеться сплатити 30 мінімальних заробітних плат (180 тис. грн відповідно);
? недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні – у 3-и кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої на момент виявлення порушення (18 тис. гривень);
? за недопущення до проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених працівників штраф – 16 мінімальних заробітних плат (96 тис. гривень).
Адміністративна відповідальність, передбачена ст. 41 Кодексу України про адміністративні порушення:
? за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), допуск до роботи іноземця або особи без громадянства без дозволу на застосування праці іноземця або особи без громадянства на посадових осіб підприємства, установи і організації незалежно від форми власності, ФОП, які використовують найману працю накладається штраф від 500 до 1 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 8,5 тис. до 17 тис. грн).
У разі повторного вчинення порушення протягом року – штраф від 1 000 до 2 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 тис. до 34 тис. гривень).
Про особливості трудових відносин при сезонній (тимчасовій) роботі
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (Кам’янський регіон) звертає увагу, що на сьогодні в Україні є чинними (у частині, що не суперечить Конституції України та законодавству України) Указ Президії Верховної Ради СРСР від 24.09.1974 № 310-ІХ «Про умови праці робітників і службовців, зайнятих на сезонних роботах» в редакції від 04.04.1991 (далі – Указ № 310) та Указ Президії Верховної Ради СРСР від 24.09.1974 № 311-ІХ «Про умови праці тимчасових робітників і службовців» в редакції від 04.04.1991 (далі – Указ № 311).
Так, відповідно до п. 1 Указу № 310 сезонними вважаються працівники, що виконують сезонні роботи – роботи, які внаслідок природних і кліматичних умов виконуються не увесь рік, а протягом певного періоду (сезону), що не перевищує шести місяців.
Перелік сезонних робіт наведений у Списку сезонних робіт і сезонних галузей, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 1997 року № 278 зі змінами.
Нормами п. 1 Указу № 311 встановлено, що тимчасовими вважаються працівники, які прийняті на роботу на строк до двох місяців, а для заміщення тимчасово відсутніх працівників, за якими зберігається їх місце роботи (посада), – до чотирьох місяців.
Важливо знати, що на сезонних та тимчасових працівників розповсюджуються умови і положення, передбачені Правилами трудового розпорядку та колективного договору, що діють на підприємстві (тривалість робочого часу і відпочинку, оплата праці, матеріальне стимулювання, умови і охорона праці тощо).
Відповідно до ст. 23 Кодексу законів про працю в Україні (КЗпП) строковий трудовий договір укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру наступної роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника та в інших випадках, передбачених законодавчими актами.
Для тимчасових і сезонних працівників КЗпП, указами № 310 та № 311, встановлені особливості, а саме:
? не встановлюється випробування при прийманні на роботу;
? працівники мають право розірвати трудовий договір, попередивши про це керівництво фермерського господарства письмово за три дні;
? з ініціативи фермерського господарства договір може бути розірвано з підстав, передбачених ст. 40, 41 КЗпП України, окрім звільнення за п. 5 ст. 40 КЗпП України, а також з додаткових підстав, встановлених указами № 310 та № 311 (при зупиненні робіт на підприємстві на строк більш як на два (для тимчасових – одного) тижні з причин виробничого характеру або скорочення робіт на підприємстві;
? при неявці працівника на роботу безперервно протягом більше одного місяця (для тимчасових – двох тижнів підряд) внаслідок тимчасової непрацездатності);
? відпустка надається пропорційно до відпрацьованого часу (як вказано у вимогах ст. 6 Закону України від 15.11.1996 № 504/96-ВР «Про відпустки» із змінами). Також це стосується компенсації за невикористану відпустку;
? при звільненні тимчасовим, сезонним працівникам у загальному порядку виплачується вихідна допомога при звільненні як визначено умовами ст. 44 КЗпП України. Розмір вихідної допомоги складає середній заробіток за тиждень для сезонних працівників та за три дні для тимчасових.
Звертаємо увагу роботодавців сільськогосподарської галузі, що офіційне оформлення трудових відносин забезпечує соціальні гарантії працівників і надає впевненість, що робота працівником буде виконуватись якісно.
Оформлюють тимчасових, сезонних працівників у загальному порядку: працівник пише заяву, на підставі заяви видається наказ про прийняття на роботу і робиться запис до трудової книжки.
Важливо – у наказі або розпорядженні про прийняття на роботу має бути зазначено, що працівник приймається на сезонну або тимчасову роботу, вказується строк, а працівника ознайомлюють під підпис.
Крім того, роботодавцю необхідно повідомити орган ДПС про прийняття працівника на роботу відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 червня 2015 року № 413 із змінами до початку роботи працівника.
3 11.07.2021 оновлення форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (Кам’янський регіон) інформує, що на офіційному вебсайті Міністерство юстиції України за посиланням https://minjust.gov.ua/news/ministry/onovlennya-form-zayav-u-sferi-derjavnoi-reestratsii-yuridichnih-osib-fizichnih-osib-pidpriemtsiv-ta-gromadskih-formuvan повідомило наступне.
З 11 липня 2021 року будуть оновлені форми заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Так, змін зазнають:
? форма 2 «Заява щодо державної реєстрації юридичної особи (крім громадських формувань та органів влади)»;
? форма 4 «Заява щодо державної реєстрації юридичної особи – громадського формування»;
? форма 6 «Заява щодо підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи».
Внесення зазначених змін сприятиме належному відображенню відомостей про кінцевих бенефіціарних власників юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, наявність яких передбачена положеннями Законів України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», від 06 грудня 2019 року № 361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
Зазначені зміни вносяться відповідно до наказу Мін’юсту № 2320/5 «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 18 листопада 2016 року № 3268/5», прийнятого 29 червня 2021 року. Наказ було зареєстровано в Мін’юсті 30 червня 2021 року за № 858/36480. Він набирає чинності з 11 липня 2021 року.
З вказаним наказом можна ознайомитись на вебсайті Міністерства юстиції України у рубриці «Нормативно-правова база».